<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-2"?>
<rss version="2.0">
  <channel>
    <title>Ale Historia - komentarze</title>
    <link>http://alehistoria.blox.pl/</link>
    <description>Ciekawsza strona historii</description>
    <lastBuildDate>Thu, 17 May 2012 18:23:13 +0200</lastBuildDate>
    <item>
      <title>Komentarz do wpisu: ŚMIERĆ ZA POMOC ŻYDOM., niewiedza.dwa</title>
      <link>http://alehistoria.blox.pl/2012/05/SMIERC-ZA-POMOC-ZYDOM.html#k11167310</link>
      <description>Docencie73 oczywiście zgadzam się, że Sprawiedliwych było kilkukrotnie więcej niż podają oficjalne statystyki. Również form pomocy i ratowania było wiele. &lt;br/&gt;Przewrotnie stwierdzę, że już samą "neutralność" nieżydowskich obywateli II RP wobec Semitów uznać można za pomoc... &lt;br/&gt;Zapytałem w poprzednim komentarzu o ilość Polaków (choć oczywiście nie tylko Polacy stanowili przedwojenne społeczeństwo), którzy tak jak mieszkańcy Lwowa w 1941 roku, dokonywali pogromów Żydów. Takiego zestawienia niema ale przychodzi mi do głowy coś innego. &lt;br/&gt;Niemcy na terenach okupowanych tworzyli administrację cywilną i wojskową. W grę wchodziły olbrzymie obszary z ogromną liczbą mieszkańców, których w większości trzeba było trzymać "za twarz". Zmierzam do tego, że hitlerowcy potrzebowali "pomocników". W niemieckiej administracji pracowały tysiące, ba dziesiątki tysięcy ludzi, nie będących Niemcami. &lt;br/&gt;Czy ich praca miała wpływ na kwestię życia lub śmierci 3 000 000 Żydów?&#xD;&lt;br/&gt;Oczywiście po latach okazuje się, że wszyscy ci ludzie zostali skierowani do takiej pracy przez AK jako wtyczki...&#xD;&lt;br/&gt;W formacjach quasi wojskowych i policyjnych służyli Białorusini, Litwini, Polacy i Rosjanie, obywatele międzywojennej Polski. Na pewno część z nich współpracowało z różnej maści podziemiem. Ale nie wszyscy. Inni pilnowali gett, obozów, brali udział w wyłapywaniu Żydów i ich mordowaniu.&#xD;&lt;br/&gt;Co do Twojego ostatniego stwierdzenia, [...] że dziesiątki tysięcy Żydów zostało przez Polaków uratowanych [...] powiem tylko, że po zakończeniu działań wojennych na terenie Polski znalazło się 30 - 40 tysięcy Żydów...&#xD;&lt;br/&gt;&#xD;&lt;br/&gt;</description>
      <guid>http://alehistoria.blox.pl/2012/05/SMIERC-ZA-POMOC-ZYDOM.html#k11167310</guid>
      <pubDate>Thu, 17 May 2012 18:23:13 +0200</pubDate>
    </item>
    <item>
      <title>Komentarz do wpisu: 85 URODZINY TADEUSZA ..., Gość null</title>
      <link>http://alehistoria.blox.pl/2012/05/85-URODZINY-TADEUSZA-MAZOWIECKIEGO.html#k11163976</link>
      <description>Trudno powiedzieć jaka jest jego osobista odpowiedzialność. To zależy ile w tamtym układzie rządowym i partyjnym miał do powiedzenia. Tego szczerze mówiąc nie wiem, choć wydaje mi się że raczej niewiele. Często tak bywało, zwłaszcza w krajach komunistycznych, że oficjalne stanowiska nijak się miały do rzeczywistej władzy. A jakie jest Pana zdanie w tym temacie ?</description>
      <guid>http://alehistoria.blox.pl/2012/05/85-URODZINY-TADEUSZA-MAZOWIECKIEGO.html#k11163976</guid>
      <pubDate>Wed, 16 May 2012 21:03:19 +0200</pubDate>
    </item>
    <item>
      <title>Komentarz do wpisu: ŚMIERĆ ZA POMOC ŻYDOM., docent73</title>
      <link>http://alehistoria.blox.pl/2012/05/SMIERC-ZA-POMOC-ZYDOM.html#k11163774</link>
      <description>@niewiedza.dwa - na Twoje ostatnie dwa pytania zapewne nigdy nie poznamy odpowiedzi... &lt;br/&gt; Nie sądzę natomiast, aby zaangażowanie Polaków w ratowanie Żydów było małe. Sprawiedliwych zapewne było kilkakrotnie więcej niż te 6200, których znamy, a jeśli każdy z nich uratował choćby jedengo Żyda, to w tamtych warunkach było to bardzo dużo. A ilu było tych, którzy pomogli tylko na chwilę np: dając żywność, wskazując drogę i ostrzegając przed Niemcami, ukrywając choćby jedną noc, czy nawet nie zgłaszając Niemcom faktu, że widzieli i wiedzą gdzie są Żydzi?... Form ratowania i pomocy mogło być wiele... Gdyby to zliczyć, to myślę, że dzisiątki tysięcy Żydów zostało przez Polaków uratowanych, a to znaczy, że zaangażowanie polskiego społeczeństwa było duże, że pomoc dla Żydów była duża...</description>
      <guid>http://alehistoria.blox.pl/2012/05/SMIERC-ZA-POMOC-ZYDOM.html#k11163774</guid>
      <pubDate>Wed, 16 May 2012 20:10:37 +0200</pubDate>
    </item>
    <item>
      <title>Komentarz do wpisu: 85 URODZINY TADEUSZA ..., docent73</title>
      <link>http://alehistoria.blox.pl/2012/05/85-URODZINY-TADEUSZA-MAZOWIECKIEGO.html#k11163745</link>
      <description>Jak mniemam, uważa Pan TM za współwinnego tego stanu rzeczy?...</description>
      <guid>http://alehistoria.blox.pl/2012/05/85-URODZINY-TADEUSZA-MAZOWIECKIEGO.html#k11163745</guid>
      <pubDate>Wed, 16 May 2012 20:03:12 +0200</pubDate>
    </item>
    <item>
      <title>Komentarz do wpisu: 85 URODZINY TADEUSZA ..., Gość null</title>
      <link>http://alehistoria.blox.pl/2012/05/85-URODZINY-TADEUSZA-MAZOWIECKIEGO.html#k11162300</link>
      <description>Po owocach ich poznacie. Ilu komunistów zostało ukaranych za swoje zbrodnie przez niezawisłe sądy i niezależną prokuraturę "jak przystało w demokracji" ?&#xD;&lt;br/&gt;&#xD;&lt;br/&gt;Tego typu narracja ma sens gdy założymy że w 89 roku mieliśmy w strukturach państwa znaczącą siłę, która była zainteresowana ukaraniem winnych w PZPR. Skąd tacy ludzie mieli się wziąć jeśli 99% kadr przeszło bezpośrednio z poprzedniego ustroju, a zmieniła się tylko czapa rządowa (i nawet to nie do końca, vide PZPRowscy ministrowie w rządzie TM). Wymiar sprawiedliwości, który zgodnie z ideą państwa socjalistycznego był w roli służebnej w stosunku do partii pozostał taki jaki był, bez żadnego znaczącego oczyszczenia. Naiwnością było (i moim zdaniem nadal jest) sądzić, że ci ludzie zmienili światopogląd, nawrócili się na sprawiedliwość i będą odtąd wydawać wspaniałe wyroki, które ukarzą swoich byłych towarzyszy.&#xD;&lt;br/&gt;&#xD;&lt;br/&gt; Myślę że warto by było wspomnieć o tego typu wątpliwościach przeciwników TM. Te rzeczy odbijają się czkawką do dziś i nie ma ich jak zbyć zaklęciami.</description>
      <guid>http://alehistoria.blox.pl/2012/05/85-URODZINY-TADEUSZA-MAZOWIECKIEGO.html#k11162300</guid>
      <pubDate>Wed, 16 May 2012 13:01:16 +0200</pubDate>
    </item>
    <item>
      <title>Komentarz do wpisu: ŚMIERĆ ZA POMOC ŻYDOM., niewiedza.dwa</title>
      <link>http://alehistoria.blox.pl/2012/05/SMIERC-ZA-POMOC-ZYDOM.html#k11159508</link>
      <description>Tych 6200 Polaków, którzy uratowali Żydów to niewątpliwie bohaterzy. Ryzykowali życie swoje i członków rodzin. Wraz z tymi ostatnimi te pierwszą liczbę można powiększyć, 2 - 3 krotnie. Bezsprzecznie Polaków wyróżnionych medalem Sprawiedliwy wśród Narodów Świata jest najwięcej. &lt;br/&gt;Trzeba jednak pamiętać i brać pod uwagę, że Żydów, obywateli II RP, mieszkało w Polsce najwięcej w Europie, bo ponad trzy miliony. Było więc kogo ratować!!!&#xD;&lt;br/&gt;Dokonajmy jeszcze prostego zestawienia...&#xD;&lt;br/&gt;Zamieszkiwało II RP 38 000 000 obywateli. Żydów było ponad 3 000 000, Sprawiedliwych - Polaków 6200... &lt;br/&gt;Nawet po dodaniu rodzin oraz ratujących, których nigdy nie poznamy, polskie zaangażowanie w ratowanie Żydów było małe... &lt;br/&gt;Pytanie czy można było zrobić więcej? &lt;br/&gt;A czy jest jakieś zestawienie ilu Polaków angażowało się w takie rzeczy?&#xD;&lt;br/&gt;&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=C15VQ-gLqFs" rel="nofollow"&gt;www.youtube.com/watch?v=C15VQ-gLqFs&lt;/a&gt;&#xD;&lt;br/&gt;</description>
      <guid>http://alehistoria.blox.pl/2012/05/SMIERC-ZA-POMOC-ZYDOM.html#k11159508</guid>
      <pubDate>Tue, 15 May 2012 19:23:17 +0200</pubDate>
    </item>
    <item>
      <title>Komentarz do wpisu: ŚMIERĆ ZA POMOC ŻYDOM., Gość tomash</title>
      <link>http://alehistoria.blox.pl/2012/05/SMIERC-ZA-POMOC-ZYDOM.html#k11158301</link>
      <description>Warto również wspomnieć o naszych rodakach uhonorowanych medalem Sprawiedliwy wśród Narodów Świata. Jest ich ponad 6200, więcej niż w jakimkolwiek innym kraju na świecie. Każda z nich narażała życie dla osób pochodzenia żydowskiego. Część z nich za swój czyn życie oddała. A ilu jest Polaków którzy również pomagali ale z powojennych względów politycznych przemilczeli swój udział. Dodać do tego należy moim zdaniem również osoby, które np. wiedziały o swoich sąsiadach ukrywających Żydów ale nie złożyła donosów. Za taki "bierny udział" również groziły surowe kary, z karą śmierci włącznie. Niestety takie postacie i wydarzenia nie są "medialne" - a przynajmniej nie w takim stopniu jak Jedwabne. Wielka szkoda, sądzę że naprawdę mamy czym się chlubić...</description>
      <guid>http://alehistoria.blox.pl/2012/05/SMIERC-ZA-POMOC-ZYDOM.html#k11158301</guid>
      <pubDate>Tue, 15 May 2012 13:38:06 +0200</pubDate>
    </item>
    <item>
      <title>Komentarz do wpisu: KRAKOWSKIE MINARETY., Gość null</title>
      <link>http://alehistoria.blox.pl/2012/05/KRAKOWSKIE-MINARETY.html#k11152601</link>
      <description>Rahim Black to pseudonim artystyczny pod którym ukrywa się 2 artystów, jeden z nich jest w połowie macedończykiem, ale żaden nie jest muzułmaninem.</description>
      <guid>http://alehistoria.blox.pl/2012/05/KRAKOWSKIE-MINARETY.html#k11152601</guid>
      <pubDate>Mon, 14 May 2012 06:17:05 +0200</pubDate>
    </item>
    <item>
      <title>Komentarz do wpisu: GENERAŁ TADEUSZ ..., Gość ruski</title>
      <link>http://alehistoria.blox.pl/2010/02/GENERAL-TADEUSZ-ROZWADOWSKI.html#k11152251</link>
      <description>zgadzam sie. my juz zyjemy ( wy, bo ja juz nie ) w takim kraju, gdzie zdrajcy sa na piedestale. ,,, co to za zwierze, zyje na maderze, orzeszki chrupie i ma Polske w dupie.</description>
      <guid>http://alehistoria.blox.pl/2010/02/GENERAL-TADEUSZ-ROZWADOWSKI.html#k11152251</guid>
      <pubDate>Mon, 14 May 2012 00:05:02 +0200</pubDate>
    </item>
  </channel>
</rss>


